گزیده ای از بهترین وپرخواننده ترین کتابهای منتشر شده

گزیده ای از بهترین وپرخواننده ترین کتابهای منتشر شده

ashtibketab@

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۱۳ دی ۹۶، ۰۰:۳۳ - محمد روشنیان
    سپاس
  • ۰
  • ۰

لبه تیغ


موضوع:  داستان های انگلیسی قرن 20

نویسنده :   ویلیام سامرست موام

مترجم :   مهرداد نبیلی

طراحی و سبک نوشتن رمان 400 صفحه‌ای « لبه تیغ » از زبان نویسنده‌اش، « سامرست موام »، بسیار ماهرانه، روان و قابل توجه است. ترجمه مرحوم مهرداد نبیلی به غایت عالی و ادبی است.

 

- موام در این رمان پرسشهایی از قبیل: این زندگی چیست؟ چه معنی‌ای دارد ؟ آیا به راستی از زندگی، هدفی و منظوری دنبال می‌شود؟ آیا راه زندگی تنها معلول یک اشتباه کورکورانه تقدیر است؟ و ... را برای همگان مطرح میکند.

- او، علاوه بر خواننده، شخصیتهای مختلف داستانش را با این پرسشها به چالش دعوت می‌کند و از آنها پاسخهای متفاوتی را دریافت می‌دارد که هر کدام در نوع خود و بر اساس نحوه زندگی‌شان، قابل تامل هستند.

- یکی از شخصیتهای محوری رمان، جوانی است که از موقعیت های اجتماعی و متعلقات خود چشم پوشیده و به دنبال یافتن چیستی زندگی است.

خواندن آن به دوستان عزیز توصیه می‌گردد.(حتی بیش از یک بار)

- رمانی فلسفی، روانشناسی و جذاب که در سال 1944 توسط سامرست موام (1965-1874) نویسنده مشهور انگلیسی نوشته شده است.

- معرفی طرز تفکرات و تفاوت زندگی های دهه 1930 در آمریکا و لندن و پاریس و رکود اقتصادی گریبانگیرشان

- توصیه شده توسط آقای مصطفی ملکیان

- دو فیلم The Razor's Edge در سالهای 1946 و 1984 بر اساس این رمان ساخته شده است. اما متاسفانه روایت هر دوی آنها با روایت سامراست موام و اهدافش کاملا در مغایرت هستند و دیدن آنها توصیه نمی شود.


*********************************************


📌"لبه ی تیغ سرگذشت جوانی ست که در جنگ جهانی اول یکی از دوستاش به خاطر او کشته می شود و این حادثه او را تکان می دهد و به جستجوی مسائل ابدی بر می انگیزد : خدا چیست ؟ چرا درد وجود دارد ؟ غرض از زندگی و مرگ چیست؟"

داستان واقعی زندگی اشخاصی که نویسنده طی چندین سال متوالی با اونها رفت و آمد داشته و این وسط، کتاب روی زندگی پسری زوم میشه که بعد از برگشت از جنگ ، قادر به برگشت به زندگی عادی پیش از جنگش نیست

لاری برای پیدا کردن خودش و جواب سوال ها درونیش شروع به سفرهای زیادی میکنه تا در نهایت کسی رو پیدا کنه تا حقیقتن اون رو کمکی باشه ..

همه ی ما در بخشی از زندگی خود، بر لبه ی تیغ گذر می کنیم و شاید تمام زندگی را .

📌"بعضی وقت ها چیز های کوچک تاثیری صدها برابرِ اهمیت خود در وجود انسان باقی می گذارد،همه ی اینها معلول موقعیت و روحیه ی خود انسان است . "

در آن لحظات سوالی که در درونمان می جوشد : کدام راه؟ به راستی چه کسی راست می گوید؟ چگونه حقیقت آشکار می شود؟ از کجا به خیال چیزی بیفتم که از آن هیچ تصوری ندارم؟

" از خودم می پرسم بهتر نبود من هم راهی را که دیگران رفته اند بروم و بگذارم هر چه بر سرم آمدنی ست بیاید؟ و آن وقت به یاد آن آدمی می افتم که یک ساعت پیش پر از شور زندگی بود و اکنون مُرده افتاده است. چقدر ظالمانه و بی معنی ست. آدم بی اختیار از خود می پرسد: این زندگی چیست،چه معنی دارد؟ " (ص ۵۶ )

لبه ی تیغ داستان زندگی ست. شخصیت های کتاب واقعی اند و نویسنده در اینجا یک روایت کننده است و خود نیز نقشی در داستان دارد. او زندگی جوانی به نام لاری را دنبال می کند. جوانی که در زمان جنگ حادثه ای بر او تاثیری عمیق می گذارد و درک معنای زندگی را برایش دشوار می سازد. لاری تصمیم می گیرد به دنبال پاسخ سوال هایش سفر کند..سفری که سال ها به طول می انجامد.

لاری پس از بازگشت خود در گفتگویی که با موام دارد تعریفی از مطلق می آورد که نتوانستم از بازگو کردنش اجتناب کنم :

"مفهوم آن برای من حقیقت و واقعیت است.آدم نمی تواند بگوید مطلق چه ها هست. فقط می تواند بگوید چه ها نیست……هیچ جا نیست و همه جا هست. همه چیز به آن دلالت می کند و متکی است. شخص نیست، شیء نیست، علت نیست، کیفیت ندارد. از بقا و دگرگونی، جزء و کل، محدود و لایتناهی همه فراتر است. اگر ابدی ست برای آن است که کمال آن به زمان بستگی نمی پذیرد. حقیقت و آزادی ست." (ص ۳۱۸)

این کتاب می تواند تلنگری باشد.. پاسخی باشد . روزنه ای . این کتاب می تواند انگیزه ای خاموش شده را تجلّی بخشد.

فیلم The Razor’s Edgeبر اساس این کتاب ساخته شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی