گزیده ای از بهترین وپرخواننده ترین کتابهای منتشر شده

گزیده ای از بهترین وپرخواننده ترین کتابهای منتشر شده

ashtibketab@

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۱۳ دی ۹۶، ۰۰:۳۳ - محمد روشنیان
    سپاس
  • ۰
  • ۰

 


مولف: حسین حق پناه | سید بشیر حسینی

معرفی کتاب

نویسنده در این کتاب، به عمد، از فضای علمی و تخصصی رسانه و ارتباطات خارج شده و متناسب با نیاز عامه مردم، به عنوان مخاطب اصلی «نهضت سواد رسانه ای»، محتوای خود را با بیانی ساده و روان، اما در قالبی جذاب و متفاوت ارائه کرده است.

در بخش ابتدایی کتاب، مقدماتی در مورد سواد رسانه ای و لزوم پرداختن به «نهضت سواد رسانه ای» به عنوان نیاز امروز کشور مطرح شده و در ادامه، در قالب 15 فصل، نکاتی راهبردی برای استفاده صحیح و بهینه از رسانه های مختلف ارائه شده است. به همین منظور این کتاب «150 هشتگ» نامیده شد؛ 15 فصل و در هر فصل 10 نکته راهبردی که در مجموع می شود 150 نکته راهبردی برای استفاده از رسانه ها.

فصول اصلی کتاب عبارت اند از: کلیات رسانه ها، کتاب، نشریات، رادیو و موسیقی، عکس، تلویزیون و ماهواره، فیلم و سینما، رایانه، بازی های ویدئویی، اینترنت، رسانه های اجتماعی، تلفن همراه، سبک زندگی، تبلیغات و اخلاق رسانه ای.

در توضیحی که بر روی جلد کتاب آمده است می خوانیم: «برای آن هایی که ارزش استفاده هوشمند و مهارت مدیریت رسانه ها را می دانند


گزیده کتاب

سواد رسانه ای پاسخی است به یک نیاز همگانی در زمینه استفاده بهینه از رسانه ها.
پاسخ به پرسش هایی مانند: «چقدر و چگونه از رسانه ها استفاده کنیم؟»، «چه شرایط و محدودیت های معقولی در بهره برداری از رسانه ها مد نظر است؟»، «چه کنیم که از مزایای همه رسانه ها بهره مند شویم ولی دچار آسیب ها و مشکلاتشان نشویم؟» و ...

نهضت سواد رسانه ای یک موج همگانی است برای اوج گرفتن و به پرواز درآمدن. باید پروانه ها (رسانه ها)، از شهد نوشتن مغز و عقلانیت (سواد و دانش) بنوشند و یک موج پروانه ای و جهان گستر به راه بیندازند.


بی مقدمه

ما در دهه ای زندگی می کنیم که اتحادیه اروپا، آن را دهه ی سواد رسانه ای نامیده است. امروزه، ده سال بیش نیست که رسانه ها بخشی از دنیای ما باشند، بلکه زندگی ما بخشی از دنیای رسانه ها شده است. رسانه ها در خدمت دین و دنیای ما هستند.

برای مواجهه فعال و خلاق در عصر ارتباطات تنها 3 راه کار پیش رو داریم: بدبین باشیم،  یا خوش بین و یا واقع بین باشیم؟

تنها راه درست و عاقلانه و عالمانه این است که واقع بین باشیم تا توانمند شویم و فرزندمان خویش باشیم و با قوت و خوش بینی و استحکام به فکر برنامه ریزی و رشد باشیم تا بتوانیم از مزایای رسانه ها بهترین بهره را برده تا از شر رسانه ها به خیرشان پناه برده و در یک کلام سواد رسانه ای خود را بالا ببریم.

 

خوراک رسانه ای

کتاب نهضت سواد رسانه ای روی سخن آن بیشتر با والدین و معلمان است اما هدف اصلی از مطالب فرزانمان هستند و همین جاست که با یک تناقض عجیب مواجه می شویم. در کشور ما به طور معمول و به جز استثنائات، هر چه سن افراد بالاتر می رود سواد رسانه ای پایین تر می آید یعنی در بیشتر موارد بزرگترها بیشتر از کوچکترها به دانستن و مهارت استفاده از رسانه ها نیازمندند و همین امر کار را سخت تر و سخت تر می کند. و پدر و مادر و معلم را به زحمت دو چندان وادار می کند. زحمتی که گریزی از آن نیست اما همراه با هر سختی، راحتی است؟

 

 

 

الفبای سواد رسانه ای

وقتی سواد رسانه ای شروع می شود.

وقتی سواد رسانه ای مهم می شود.

چگونه باسواد شویم.

 

سواد

برگردیم به دوران کودکی و روزهای اول مدرسه، زمانی که به مدرسه می رفتیم تا خواندن و نوشتن را یادبگیریم و دیگر بی سواد نباشیم در مدرسه ابتدا حروف الفبا را یادگرفتیم یعنی نسبت به شکل حروف، صدای آن ها و نحوه نوشتن آن ها «دانش» پیدا کردیم سپس مهارت، کنار هم گذاشتن حروف و خواندن و هجی کردن کلمات را یادگرفتیم و بعد از مدتی کاربرد کلمات در ساختن جمله ها و خواندن و نوشتن متون مختلف را آموختیم و بدین ترتی «باسواد» شدیم. البته گاهی وقتی ها غلط های املایی داشتیم و یا در جمله سازی اشتباه می کردیم. به همین خاطر باید به طور مداوم تمرین خواندن و نوشتن می کردیم. و  مشتق می نوشتیم.

 

رسانه

رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک آن پیام خود را به گیرنده منتقل می کند. با این تعریف کتاب، و لباس و معماری و حتی خود آدم ها نیز رسانه اند.

اولین وسیله ارتباطی بشر  زبان ایما و اشاره بود اما رفته رفته ابزارهای ارتباطی بیشتری همچون دود، آتش، خط اختراع شد مصریان باستان با استفاده از کبوتران نامه رسالن پیام های خود را منتقل می کردند.

150سال بیش از میلاد مسیح سربازان چینی موفق شدند با استفاده از دود، پیام های خود را از فاصله 750 کیلومتری رادیو، سی دی، فیلم، تلویزیون، اینترنت، رسانه های جمعی شکل گرفتند مهمترین تفاوت این رسانه ها با ابزارهای ارتباطی قبلی در این است که رسانه های جمعی می توانند پیام های خود را با سرعت زیاد به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند..

همانطور که می دانید رسانه «وسیله ای است که فرستنده به کمک آن پیام خود را به گیرنده منتقل می کند.!

اولین وسیله ارتباطی بشر زبان ایما و اشاره بود، اما رفته رفته ابزارهای ارتباطی بیشتری همچون دود، آتش و خط اختراع شد. مصریان باستان با استفاده از کبوتران نامه رسالن پیام های خود را منتقل می کردند.

 

سواد رسانه ای

سواد آموزش و پرورش: توانایی تربیت فرزندان به نحو احسن

سواد رایانه: توانایی استفاده از مهارت های هفتگانه رایانه ICDL

 

سواد رسانه ای در ایران

در ایران نیز از اواسط دهه هشتاد سواد رسانه ای جای خود را در میان کتب دانشگاهی باز کرد و مقالات متعددی را اساتید ارتباطات و رسانه ترجمه  تألیف کردند. تآکید نخبگان دانشگاهی و رسانه ای بر ضرورت آموزش سواد رسانه ای به اقشار مختلف جامعه منجر شد تا در سال های اخیر هم اندیشی ها و همایش های زیادی با موضوع سواد رسانه ای در فرهنگ سراها و مدارس کلان شهر هایی همچون تهران، مشهد و اصفهان برگزار شود. مخاطبان این همایش ها عمدتاً قشر فرهنگی و اولیا و مربیان مدارس بودند. همچنین در برخی از مدارس پیشرو نیز کلاس ها و کارگاه هایی با همین عنوان جزو برنامه های درسی یا کلاس های فوق برنامه قرار گرفته است، اما تا عومی تر شدن آموزش سواد رسانه ای در ایران راه زیادی باقی مانده و برای رسیدن بعه این هدف باید نهضت سواد آموزی رسانه ای هرچه بیشتر گسترش پیدا کند. نهضتی مشابه نهضت سواد اموزی در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی.

 

چرا مهم شده است؟

با ظهور و گسترش رسانه های نوین که قابلیت ذخیره، انتقال و انتشار حجم وسیعی از اطلاعات را داشتند دانشمندان از ورود جهان به عصر جدیدی به نام «عصر اطلاعات» خبر دادند.

در عصر جدید دسترسی به اطلاعات، توانایی استفاده از اطلاعات و تبدیل آن به دانش و فناوری نقش اساسی در تولید ثروت و کسب قدرت ایفا می کند. در این شرایط سرعت انتقال اطلاعات از جایی به جای دیگر نیز بالا می رود و کنتر از چند دقیقه، کوچک ترین اتفاق در گوشه ای از یک روستای دور افتاده در شرق آسیا به گوش ساکنان غربی ترین شهرهای اروپا می رسد. حالا دیگر جهان مثل یک دهکده ی کوچک شده که ساکنانش همدیگر را می شناسند و از ریز و درشت خبرهای یکدیگر باخبرند. در این دهکده ی جهانی رسانه ها نقش اساسی در انتقال اطلاعات و یکپارچه کردن فرهنگ و ارزش های جهانی دارند.

 

چگونه باسواد شویم؟

هیچ کس یک شبه باسواد نمی شود!

برای یادگیری مهارت هایی مثل رانندگی، شنا و فوتبال گذراندن مراحلی لازم است که باید پس از دیگری انجام شود. مثلاً کسی که می خواهد شنا یاد بگیرد باید اول در خشکی اصول شنا را بیاموزد؛ بعد از آن تمرین نفس گیری و دست و پا زدن در عمق کم و الی آخر، شاید هم بعضی وقت ها لازم باشد تا شناگر را پرت کنی توی قسمت عمیق استخر تا دو سه قلپ آب بخورد و جدی بودن یادگیری شنا دستش بیاید! سواد رسانه ای هم یک مهارت چند مرحله ای و دارای درجات گوناگون است که برای کسب آن باید مرحله به مرحله پیش رفت و گرنه خطر عرق شدن وجود دارد! به همین دلیل سواد رسانه ای یک شبه و با خواندن یک کتاب یا شرکت در یک کارگاه اموزشی به دست نمی اید، بلکه نیازمند تمرین و پیمودن پله به پله مراحل کسب سواد رسانه ای است.

در آخرین پله سواد رسانه ای فرد فعالانه مهارت های آموخته ی خود را در جهت تولید رسانه ای و تغییر اجتماعی به کار می بندد. وقتی به خوبی به زبان، روش ها و قواعد هر رسانه اگاه شده باشیم می توانیم خود دست به تولید زده و از رسانه ها برای بیان مقاصد و افکارمان استفاده کنیم.

قاعده ی «S4 » قاعده طلایی در «تولید موثر» است:

1.Short:کوتاهی. اختصار و ایجاز؛ اگر پیام شما طولانی شوید، حوصله مخاطب سر می رود و ارتباط قطع می شود؛ البته یادمان باسد که کوتاهی نسبی است و بسته به شرایط و موقعیت، متفاوت می شود. گاهی 1 جمله طولانی است و گاهی 500 صفحه، کوتاه!

2.Sweet: جذابیت و شیرینی؛ یادمان باشد که هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد! مردم هم تا پیام و تولید رسانه ای شما جذاب نباشد، مشتری نمی شود؛ البته این جذابیت گاهی با عواطف گره می خورد، گاهی با طنز و حتی گاهی با اشک!

3.Simple: سادگی و سهولت انتقال پیام ؛ حدی از پیچیدگی که لذت کشف و اکتشاف را به مخاطب بدهد، بسیار لذت بخش و مفید است؛ اما اگر آش ان قدر شور شود که نشود خورد، مخاطب پس میزند. همه ما تا حدی تلاش می کنیم که معما را حل کنیم، اما اگر معما خیلی سخت شود، مغزمان هنگ می کند و بی خیال ادامه دادن می شود.

4. Soon: سریع روید سر اصل مطلب؛ آن قدر مقدمه را طول ندهید که افتابه و لگن هفت دست شود، ولی شام و ناهار، هیچ! به نیاز مخاطب توجه کنید و خودتان را جای او بگذارید و چیزی که او توقع دارد را در اسرع وقت به او تحویل دهید.

 

دهه سواد رسانه ای

 کلیات رسانه

1. هیچ کس همه داستان را برای شما تعریف نمی کند: رسانه ها رنیایی را به نمایش می گذارند که اگر چه حقیقی به نظر می سند، اما با یک نگاه گزینش شده در معرض دید مخاطبان قرار داده  شده است.

2. هر کس چیزی را می بیند که می خواهد: افراد و گروه ها می توانند در کی مشابه یا متفاوت از پیام های رسانه ای داشته باشند.

3. رسانه ها جهان را دوباره می سازند:رسانه ها برای بسیاری از اهالی دهکده ی جهانی نقش میانجی و واسطه برای درک واقعیت را دارند، اما ممکن است واقعیت به صورتی تحریف شده یا وارونه بازسازی شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

4. رسانه ها می خواهند «جهان بینی» بسازند: پیام های رسانه ای ارزش ها و باورهای اساسی معینی را به صورت مداوم، ساخته و یا منتقل می کنند.

5. اهداف و اثرات تجاری، سیاسی و اجتماعی رسانه ها انکار شدنی نیست: هر رسانه ای برای جذب مخاطب و تامین و انتشار محتوای خود نیازمند صرف هزینه است. خود رسانه ها می توانند برای خود منبع درآمد و سود باشند. اشخاص مرتبط با کانون های قدرت و ثروت راحت تر می توانند پیام های رسانه دای را در قالب های متنوع تولید و منتشر کنند. رسانه ها بر مسائل سیاسی و تغییرات اجتماعی تدثیر زیادی دارند.

6. رسانه ها کارکرد های متنوعی دارند: اطلاع رسانی، سرگرمی، آموزش و بسیج گری از مهم ترین کارکردهای رسانه ها هستند.

7. هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد: هر رسانه محدودیت های معینی برای انتقال پیام دارد. تولید کننده و مصرف کننده ی رسانه ای با اگاهی از این محدودیت ها می توانند انتخاب درستی در استفاده از رسانه ها داشته باشند.

8. رسانه ها از قواعد خاصی پیروی می کنند: استفاده از قواعد مناسب از قواعد زیبایی شناهختی رسانه باعث می شود تا پیام تولید شده به شکل زیبا و دل نشینی جلوه  کند و نادیده گرفتن آن ها تفاوت بین اثر رسانه ای آماتور و حرفه ای را مشخص می کند.

9. رسانه ها از زبان اقناع استفاده می کنند: نظام رده بندی به مخاطب کمک می کند تا بر اساس سن خود بازی هایی را انتخاب کند که در آن سن بازی هیچ آسیب روانی و رفتاری نداشته و به ارتقاء و رشد بازیکن کمک می کند.

10. رسانه روی «مغز و قلب» مخاطب کار می کنند: رسانه ها برای اقناع ما سعی می کنند از طریق عقل، یا احساس و یا هر دوی این موارد روی ما تأثیر بگذارند. اثرات رسانه ها بر ذهن و قلب مخاطب دقیق، ماهرانه و پیچیده است.

 

کتاب

1. جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند: افزایش سود عمومی جامعه، انتقال معلومات ارزشمند، قدمت، اثرگذاری عمیق، و انتقال دانش و فرهنگ تمدن بشری در طول قرن ها کتاب را به مهمترین رسانه ها تبدیل ساخته است.

2. بعضی کتاب ها سالم هستند و بعضی کتاب مسموم: هر کتابی مفید؛ بلکه ممکن است ضرر هم داشته باشد. به خصوص اگر در یک کتاب حرف های درست و غلط مخلوط شده باشند.

3. بعضی کتاب ها غذا هستند و بعضی تنقلات: کتابهایی که در یک موضوع به رشته تحریر در می آیند ارزش یکسانی ندارند.

4. از وقت های مرده استفاده کنید: زمان های رفت و آمد، انتظار برای شروع جلسات و کلاس ها، قبل از خواب و ... از جمله زمان های به ظاهر بی اهمیتی هستند که می توان در آن ها به مطالعه ی کتاب پرداخت.

5. لازم نیست حتما کتاب بخرید: با مراجعه به کتابخانه ها هم در هزینه صرفه جویی می کنید؛ هم در یک موضوع کتاب های متنوعی می بینید و هم می توانید از کتابداران و دیگر اعضای کتابخانه مشورت بخواهید.

6. کتاب خوب بخوانید: برای انتخاب کتاب باید به سن، جنسیت، سطح تحصیلات، شغل و نیاز مخاطب دقت کنید.

7. خوب کتاب بخوانید: انتخاب زمان و مکان مناسب برای کتاب خوانی، خلاصه نویسی، حاشیه نویسی و ... برخی نکات هستند که در خوب کتاب خواندن به ما کمک می کنند.

8. پس از خواندن جا بگذارید: معرفی کتاب در اینترنت و شبکه های اجتماعی، کتاب خوانی در ملاء عام، خرید و خواندن کتاب برای بچه ها از راه کارهای ساده، اما کارآمدی هستند که توجه دیگران را نیز به کتاب خوانی جلب می کند.

9. کتاب هدیه دهید: حتی اگر کتاب خوان نیستید می توانید به دیگران به جای لباس، گل و... «کتاب» هدیه دهید. صدقه دادن کتاب یا نذر کتاب نیز از راه های دیگر ترویج کتاب خوانی است.

10. همین حالا شروع کنید: بهتر است به جای حسرت خوردن از روز ها و دقایقی که کتاب نخوانده اید از یک جایی شروع کنید.

 

نشریات

1. مجلات و نشریات انواع متنوعی دارند: نشریات بسته به اینکه نویسندگان و مخاطبان ان ها چه کسانی هستند و به چه موضوعاتی می پردازند انواع متفاوتی دارند.

2. بازه انتشارات نشریات مهم و متفاوت است: معمولاً با طولانی تر شدن بازه های زمانی انتشار، حجم عمق و میزان علمی بودن مطالب افزایش می یابد، اما در موضوعاتی که به روز و تازه بودن مطالب افزایش می یابد، اما در موضوعاتی که به روز و تازه بودن اتفاقات اهمیت دارد و پس از مدتی مطالب اصطلاحاً بیات می شود بازه ی انتشار کوتاه تر می شود.

3. تیتر همه چیز نیست: گاهی اوقات خبری که در صفحات داخلی روزنامه چاپشده، کاملاً با تیتر همان مطلب در صفحه اول تفاوت دارد و تیتر تنها برای جذب مخاطب انتخاب شده است.

4. نشریات مناسب خودتان را پیدا کنید: به علاقه، نیاز و تخصص خودتان و اعتبار علمی و حرفه ای نشریات دقت کنید.

5. مطالب مورد نیاز و مفید را انتخاب و مطالعه کنید: تولیدکنندگان یک نشریه در چینش مطالب، طیفی از مخاطبان خود را در نظر می گیرند و تلاش می کنند با انتشار مطالب متنوع آن ها را راضی کنند.

6.  از تعصب و یک جانبه نگری در مطاله و نقل اخبار از انتشارات بپرهیزید: اگر تنها منبع اطلاعات ما نشریه یا مجله ای خاص باشد و چشم و گوشمان را روی اخبار و تحلیل های دیگر ببندیم و همه را دروغ و فریب بدانیم دچار یک جانبه نگری و تعصبات بی جا خواهیم شد.

7. با آن چه نوشته نشده دقت کنید: نویسندگان اخبار روزنامه ها، معمولاً در لابه لای نقل خبر به ارائه تحلیل و نظرات شخصی خود درباره واقعه اتفاق افتاده می پردازند. ضمن اینکه در بیان اصل خبر نیز قسمت هایی را برجسته و قسمت هایی را کم رنگ یا نادیده می گیدند.

8. در بیان اخبار و مطالب نشریات اخلاق را رعایت کنید: برای این که در دام شایعات و اشتباهات رسانه ها نیفتید صحت و دقت یک خبر را از حداقل دو منبع بررسی کنید و به منبع خبر توجه کنید.

9. در دام شایعات گرفتار نشوید: نظام رده بندی به مخاطب کمک می کند تا بر اساس سن خود بازی هایی را انتخاب کند که در آن سن بازی هیچ آسیب روانی و رفتاری نداشته و به ارتقاء و رشد بازیکن کمک کند.

10. دست به قلم شوید : در حوزه مورد علاقه و توانایی خودتان مطلب بنویسید و برای نشریات مرتبط بفرستید. در محل تحصیل یا اشتغال خودتان نشریه ای با تیراژ محدود را بیندازید.

 

رادیو و موسیقی

1. با رادیو آشتی کنید: هنوز هم قابل اعتمادترین رسانه که با فرستنده ای کوچک و ارزان می تواند محدوده ی جغرافیایی وسیعی را پوشش دهد رادیو است.

6. از کاربردهای متنوع رادیو استفاده کنید: در انتخاب نوع تلفن خود تنها به مارک و تبلیغات توجه نکنید

7. به اثرات خود اگاه و خودناآگاه موسیقی دقت کنید: همه اثرات موسیقی به راحتی قابل مشاهده نیست و در بعضی موارد توسط تحقیقات پزشکی و روان شناسی مشخص می شود.

8. با هدفون گوش کنید : در مکان های عمومی صدای پخش کننده ی موسیقی خود را پایین بیاورید و حتی الامکان از هدفون استفاده کنید.

9. با هدفون گوش نکنید: رای جلوگیری از آسیب های شنوایی، روزانه نهایتاً یک ساعت از هدفون استفاده شده و سطح صدای آن نیز در حد 60% باشد.

10. به آهنگ «گوش کنید»: به جای «شنیدن» آهنگ سعی کنید به آن «گوش کنیم» و نقاط قوت و ضعف آن را تشخیص دهید. مولودی مناسب باید ریتم بسیار کند یا تندی نداشته باشد و با ضربان قلب هماهنگ باشد. در موسیقی با کلام هم باید آهنگ و کلام با هم تناسب داشته باشند. در هنگام گوش کردن به موسیقی و پس از آن به کلمات و اشعار آهنگ دقت کرده و در مورد درستی و غلط بودن پیام های ارائه شده قضاوت کنید.

 

عکس

1. فیلم جای عکس را نمی گیرد: عکس نشان دهنده ی تاریخ زندگی جمعی ما و بهانه ی مرور خاطرات است.

در قالب بندی هر صحنه ی فیلم باید از قواعد ترکیب بندی عکس استفاده شود و به نوعی یک فیلم بردار خوب در درجه اول باید عکاس خوبی باشد.

2. خطوط چشم بیننده را هدایت می کند: خطوط در یک عکس می تواند چشم مخاطب را به طرف سوژه بکشد از آن دور کند یا کاری کنند چشم در کل تصویر گردش کند و یا در مسیری حرکت کند.

3. خطوط و نقاط طلایی را دریابند: اگر مستطیل کادر عکس را به سه قسمت مساوی از طول و عرض تقسیم کنیم خطهای ایجاد شده را خطوط طلایی ومحل برخوردآنها را نقاط طلایی می گوییم که تاثیر گذارترین نقاط در عس هستند.

4. تعادل و تقارن در زیبایی تصویر موثر است: در اطراف ما تقارن و الگوهای بسیاری و جود دارد هم طبیعی و هم ساخته دست انسانها .آنها می توانند در هر ترکیب بندی چشم نوازی به خصوص در شرایطی که انتظار نداریم به کار روند.

5. نشانه ها و معانی آنها را بشناسید: نوع قالب بندی،اندازه نما،نحوه نورپردازی و ترکیب رنگ تصویر می تواند معانی مختلفی را به بیننده القا کند.

6. به دام فتوشاپ نیفتید: امکانات متنوع نرم افزاری رایانه ای موجب شده تا عکس های دست کاری شده و جعلی و غیر واقعی را تولید و منتشر کنند. برخی ز این تصاویر به قدری شبیه به واقعیت هستند که ممکن است مخاطب را به اشتباه بیندازند.

7. به زاویه دوربین دقت کنید: نقطه دید ما تأثیر زیادی در ترکیب بندی عکس و به خصوص پیام تصویر دارد.

8. امتحان و تجربه کنید: هر چه بیشتر عکس های دوستانه، خانوادگی و روزمره بگیرید، بیشتر چشمانتان به کادربندی عادت می کند. آنگاه وقتی که یک اتفاق نادر در زندگی شما رخ دهد، دومین اتفاق، گرفتن بهترین عکس از آن لحظه است.

9. گول مگاپیکسل را نخورید: یک  عکس خوب فقط عکسی نیست که با دوربین خوبی گرفته باشد و یک دوربین خوب هم لزوماً دوربینی نیست که لنز 20 مگاپیکسل داشته باشد. برای خرید دوربین باید به شمخصاتی مثل وزن، ابعاد، حسگر، لنز و... نیز توجه کنید.

10. مفاهیم مهم مرتبط با دوربین عکاسی را بشناسید: نوردهی، دیافرراگم، سرعت شاتر، عدد حساسیت و تعادل سفیدی از عناوینی هستند که با تنظیم آن ها در دوربین عکاسی را بشناسید.

نوردهی، دیافراگم، سرعت شاتر، عدد حساسیت و تعادل سفیدی از عناوینی هستند که با تنظیم آن ها در دوربین عکاسی می توانید عکس خوبی بگیرید.

 

تلویزیون و ماهوراه

1. تلویزیون رسانه ای صمیمی استو: تلویزیون تبدیل به رسانه ای خانوادگی و همگانی شده که تصاویر آن برای اکثر مردم دنیا با هر سن و زبان و فرهنگ قابل فم است.

2. با تلویزیون، دنیا دیده شوید: تلویزیون به مخاطب کمک می کند اطلاعاتش را راجع به تاریخ، افراد، مکان ها، شهرها و وقایع مختلف افزایش دهد.

3. دیدن کی بود مانند انجام دادن: تجربه های تلویزیونی همیشه منطبق بر واقعیت نیستند و گاهی نیز با اغراق و تحریف همراهند.

4. گول جذابیت های تلویزیونی را نخورید: در فرایند جذب مخاطب ممکن است از فنون مطالعه و عملیات روانی نیز برای قانع کردن مخاطب استفاده شود و اگر بیننده ی تلویزیونی از تفکر منطقی و انتقادی برخوردار نباشد هر چه می بیند را به عنوان موارد معمول، سالم و قابل قبول می پذیرد.

5. دکمه ی قرمز را فراموش نکنید: زمان صرف غذا و دور هم جمع شدن اعضای خانواده و زمان مطالعه زمانی نیست که با تماشای تلویزیون از کیفیت آن کاسته شود.

6. تلویزیون پرستار بچه نیست: به برنامه هایی که کودک شما می بیند توجه نموده و اجازه ندهید هر زمانی پای تلویزیون نشسته و هر چیزی را تماشا کند.

7. برنامه خودتان را تماشا کنید: بنا به نیاز خود برنامه های مورد علاقه تان را تماشا کنید.

8. قبل از روشن کردن تلویزیون، تکلیف خود را مشخص کنید: ستاره ها چهره های مشهوری هستند که به واسطه ی سانه ها محبوبیت مردمی پیدا کرده اند و بسیاری از طرفدارانشان سعی می کنند از آن ها تبعیت و تقلید کنند.

9. دست های پشت پرده را بشناسید: با تحقیق و شناخت دست های پشت پرده رسانه ای می توانید اهداف، ارزش ها و سبک زندگی نهفته در هر پیام را راحت تر و دقیق تر پیش بینی کنید و عکس العمل مناسب نشان دهید.

10. ماهوراه داشتن یا نداشتن! مسئله این است: فواید و مضرات ماهواره را منصفانه مقایسه کنید  و تصمیم بگیرید.

 

فیلم و سینما

1. سینما و هم مخیل مصدرمصوت تکنولوژیک است: عکس و فیلم هر دو جزو رسانه های تصویری هستند، اما مهم ترین عامل تفاوتشان حرکت است. این حرکت توهمی است که از پشت سر هم چیده شدن تعدادی عکس و رد شدن سریع آن ها از جلوی چشمانمان اتفاق می افتد.

2. برای درک فیلم به سواد بصری نیاز داریم: تماشاگر فیلم به تدریج به دانش و مهارت هایی مسلط شده که لازمه ی درک فیلم است و بر اثر آن، نمادهای و نشانه های دیداری در سینما را به خوبی می شناسد.

3. درست انتخاب کنید: قرار نیست برای تماشای یک فیلم صرفاً به تیزر تبلیغاتی و لیست سوپراستارهای حاضر در آن استناد کنید و باید به موضوع فیلم، نظات منتقدان، سابقه ی فیلم سابقه ی  فیلم ساز و مسائلی از این دست دقت کنید.

4. به قوانین و حقوقو مولفان و کپی رایت احترام بگذارید: با خرید فیلم از دست فروش ها یا دانلود و کپی کردن ان علاوه بر انجام فعل غیر قانونی و غیر شرعی، زحمت فیلم سازان را ضایع می کنیم.

5. به اطلاعات ارائه شده در مورد فیلم ها توجه کنید: اطلاعاتی مانند درجه بندی، کیفیت و ژانر فیلم از اطلاعات پایه ای هستند که می توانند راهنمای شما در انتخاب فیلم ها باشند.

6. فاخر ببینید: بسیاری از فیلم های قدیمی سینما اگر چه از لحاظ کیفیت تصویر در سطحی پایین تر از امروزه قرار دارند، اما اثار فاخری هستند که علاوه بر ارائه پیام های عمیق و تفکر انتقادی در مخاطب به فهم بهتر سینما و عناصر مهم در ساخت یک فیلم موفق کمک می کنند.

7. دوبله ببینید: حیف است به بهانه ی تقویت زبان یا تماشای نسخه ی کامل فیلم خود را از لذت دوبله محروم کنید.

8. مستند ببینید: ژانر مستند یکی از ژانرهای بسیار مهم اما مهجور و غریب در سینمای ایران است.

9. مراقب نان و پنیر تزیین شده باشید: صحنه های فیلم جذاب و دلنشین طراحی می شوند تا ذهن مخاطب را درگیر کنند و بر او اثر بگذارند.

10. نقد کنید: بعد از دیدن هر فیلم سعی کنید نکات مثبت و منفی ای که در حوزه قالب و محتوا به ذهنتان رسیده را مرور کرده و جایی یادداشت کنید.

فیلم و سینما

عکس و فیلم جزو رسانه های تصویری هستند، اما مهم ترین عامل حرکت است. این حرکت توهمی است که از پشت سر هم چیده شدن تعدادی عکس و رد شدن سریع آن ها از جلوی چشمانمان اتفاق می افتد. اختراع سینما از همین جا شروع شد و پس از مدتی فیلم سازان توانستند از جلوه های صوتی نیز در فیلم استفاده کنند و به جذابیتهای ان بیفزایند. این کارها به کمک ابزارهای تکنولوژیک انجام می شود و در طول سال ها با پیشرفت تکنولوژی های سینمایی تصاویر متحرک توانسته اند عرصه های بیشتری از تخلیل بشری را روی پرده ی سینما بکشانند.

 

رایانه

1. رایانه اسباب بازی نیست: بازی و سرگرمی جزء فرعی ترین کاربردهای رایانه هاست. رایانه ها رسانه ی پیشگام دنیای دیجیتال بوده و هستند. دنیایی که در آن حجم بالایی از اطلاعات مثل افکار، نوشته ها و تصاویر تبدیل به محتوای الکترونیک شده است و فعالیت ها و راتباطاتمان نیز از طریق همین رسانه ی دیجیتال صورت می گیرد.

2. مهارت های پایه کاربردی رایانه را بیاموزید: آموختن مهارت های کار با رایانه تنها منحصر به این رسانه نیست، بلکه پایه ای برای استفاده ی کاربردی از دیگر رسانه های دیجیتال همچون تلفن همراه است. ICDL عنوان گواهی نامه ی بین المللی کار با رایانه است که شامل مهارت هارت های پایه رایانه ای است.

3. هوشمندانه انتخاب کنید: تفاوت های کاربردی رایانه خانگی، رایانه همراه و تبلت ها را بشناسید و در انتخاب و خرید آن عمل کنید.

4. از رایانه خود محافظت کنید: رعایت نکات امنیتی در استفاده تز رایانه ها برای محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی لازم است.

5. به روز نباشید: همگام بودن با اخرین فناوری های رایانه ای بسیار هزینه بر و البته بی فایده است.

6. اصل باشید: از برنامه های سرقتی و کرک شده استفاده نکنید. احتمال وجود بدافزارهای تخریبی در این رنم افزارها بالا است.

7. درباره روش های خرابکاری رایانه ای، اطلاعات کامل کسب کنید: اغلب کاربران عادت دارند که هر نوع «بد افزار» را با نام ویروس خطاب کنند، در حالی کهبه لحاظ فنی کاربرد این اصطلاح در همه موارد صحیح و دقیق نیست.

8. به سوی «متن باز» ها حرکت کنید: نرم افزارهای متن باز جزئیات پردازش های رایانه ای خود را در اختیار کاربران قرار می دهند و کاربر می تواند در کدهای دستوری نرم افزار تغییر ایجاد کند یا اشکالات برنامه را خود رفع کند.

9. با فرزندان هم گام شوید: فرزندان باید تحت نظارت و هدایت والدین کاربری رایانه بیاموزند تا ضمن استفاده ی مفید، از آسیب های آن را در امان بمانند.

10. صاف بنشینید: وجود شرایط نامناسب در محیط کاری، عدم توجه به موارد ایمنی هنگام کار با رایانه و استفاده بیش از حد از این ابزار ممکن است در بلند مدت سبب بروز بیماری ها و ناهنجاری های جسمانی شود.

 

بازی های ویدیویی

بازی های رایانه ای یا ویدیویی نوعی از رسانه های تعاملی هستند که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکروکنترلر انجام می شوند. بسیاری از بازی های ویدیویی به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه نمایشگر رایانه، بازی رایانه ای نیز محسوب می شوند، اما این بازی های صرفاً محدود به رایانه نیستند و اکنون نیز محسوب بر روی بسیاری از دستگاه های دیجیتال از تلویزیون گرفته تا تلفن همراه اجرا می شوند. تعداد مخاطبان بازی های رایانه ای در سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته و این بازی ها به یکی از پرطرفدارترین سرگرمی های موجود تبدیل شده اند.

1. بازی های ویدیویی تعاملی هستند: خاصیت تعاملی بازی های ویدیویی باعث می شود پیام در کوتاه ترین زمان و با تأثیر گذاری بالا منتقل شود و در ذهن بازیکن جای بگیرد.

2. بازی های ویدیویی تکرار پذیرند: انجام چند باره ی بازی ها به ماندگاری پیام نهفته ی بازی در ذهن مخاطب می انجامد.

3. بازی ویدیویی فقط سرگرمی نیست: تعاملی بودن و تکرار پذیری بازی های ویدیویی رابه رسانه ای تاثیر گذار و جدی تبدیل کرده است.

4. پول بده تا قدرش را بدانی: جدی گرفتن قانون کپی رایت هم به نفع تولیدکنندگان داخلی بازی های رایانه ای است و انگیزه آن ها برای ساخت بازی ها با کیفیت تر را بیشتر می کند و هم باعث می شود قدر وقت و پول و سرگرم شدنمان را بدانیم.

5. در چهار راه بازی های رایانه ای راه مستقیم اخلاق را انتخاب کنید: در دنیای واقعی انجام دادن بسیاری از کارها به خاطر خط و مرزهایی که در قانون، خانواده، هنجارهای عرفی و دین برایمان تعیین می کنند ممنوع است. اما ممنوعیت در بازی ها جای خود را به لذت داده است.

در مورد رعایت مسائل اخلاقی برای کودکان و نوجوانان باید وسواس بیشتری به خرج دهیم و شرایط و شرایط را به نحوی فراهم کنیم که اگر فرزندمان به این مسائل در یک بازی برخورد کند بتوانیم با ارئه اطلاعات ضروری و صحیح وی را توجیه کنیم.

6. با شناخت انواع بازی ها، بازی مناسب هدف خود را انتخاب کنید: مخاطب با سواد رسانه ای برای انتخاب یک بازی ویدیویی بر اساس هدف خود و با توجه گونه های مختلف بازی عمل می کند.

7. مراقب سلامت جسمی خود باشید: زیاده روی در بازی کردن می تواند موجب گونه های مختلف درد، مشکلات بینایی؛ صدمات اسکلتی، چاقی و عوارض پوستی شود با محدود کردن زمان بازی به نیاز های جسمانی خود پاسخ مناسب دهید.

8. بازی های ویدیویی می توانند بر ذهن و روان بازیکن تاثیر بگذارند: ضمن دقت به موضوع و محتوای بازی ها، به اثرات مثبت و منفی آن ها توجه کنید و برای دوری از تاثیرات منفی، انجام بازی را به موضوعات و ساعات و محتواهای مناسب (کمیت و کیفیت متناسب) محدود کنید.

9. به نظام درجه بندی بازیها توجه ویژه داشته باشید: نظام درجه بندی به مخاطب کمک می کند تا بر اساس سن خود بازی هایی را انتخاب کند که در آن سن بازی هیچ آسیب روانی و رفتاری نداشته و به ارتقاء و رشد بازیکن کمک کند.

10. مراقب اعتیاد باشید: اگر ساعات زیادی از روز مشغول بازی هستید. به ط.ری که از کارهای روزانه باز می مانید و اگر حتی شب ها به هنگام خواب و در کلاس درس یا سر کار نیز در فکر بازی در مورد علاقه خود هستید احتمالاً دچار اعتیاد به بازی های رایانه ای شده اید. در صورتی که نشانه های اعتیاد بروز کرده است هراسان نشوید. مشکل را نیز انکار نکنید. بلکه به دنبال حل ان باشید.

 

اینترنت

1. اینترنت شهربازی نیست: تفریح و سرگرمی تنها یکی از امکانات اینترنت است و مثل دیگر امکانات رسانه های جمعی اگر به درستی استفاده نشود می تواند آسیب زا باشد. برای بهره برداری صحیح از این رسانه ی نوظهور ضمن شناخت امکانات متنوع اینترنت و تسلط به مهارت های اینترنتی باید زمان و نحوه ی استفاده ی خویش را به گونه ای مدیریت کنیم که دچار آسیب های آشکار و نهان اینترنت نشویم.

2. زمان استفاده از اینترنت را مدیریت کنید:قبل از اتصال به شبکه بنویسید که چه کاری در اینترنت دارید و تخمین بزنید که کارتان چقدر طول می کشد.

3. انواع دامنه های اینترنتی را بشناسید: گاهی اوقات خبری که در صحات داخلی روزنامه چاپ شده، کاملاً با تیتر همان مطلب در صفحه ال تفاوت دارد و تیتر تنها برای جذب مخاطب انتخاب شده است.

4. در «دنیای علم و آموزش» روش صحیح مطالعه و پژوهش را بیاموزیم: اینترنت فرصت بی نظیری برای آموزش و رشد علمی به وجود آمده که در تاریخ بی نظیر است، اما این تنها روی سکه نیست و در کنار این فرصت تاریخی، مشکلاتی هم علم و آموزش علمی را تهدید می کند.

5. در «دنیای تجارت الکترونیک» مراقب جیب خود باشید: بازارهای جدید ایجاد شده در فضای مجازی به شما کمک می کند تا بتوانید در زمان کوتاه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به مغازه ها، معامله کنید. اما مهم ترین مشکلی که در این حوزه بروز کرده است کلاهبرداران الکترونیک است که سالانه باعث متضرر شدن بسیاری از کابران وب می شود.

6. اینترنت یک فضای عمومی است، گول نخورید: در دنیای سایبر تقریباً هیچ محتوای محرمانه و خصوصی وجود ندارد بلکه تنها از چشم بعضی کاربران پنهان می ماند.

7. به نظام ملی محدودسازی دسترسی (فیلترینگ) احترام بگذارید: هیچ کس منکر اشتباهات در فیلترینگ نیس و بعضاً سایت های مسدود می شود که ممکن است محتوای مفید و قابل استفاده نیز داشته باشد. اما دور زدن فیلتر علاوه بر مشکلاتی که برای حریم خصوصی کاربر به وجود می آورد و نه فقط دسترسی به یک سایت را آزاد می کند بلکه تمام محدودیت هایی که برای ایمن سازی کاربران وضع شده را از بین می برد.

8. از نرم افزارهای محدود کننده خانگی استفاده کنید: با استفاده از این ابزار می توانید محتواهای نامناسب برای کودکان و نوجوانان و همچنین زمان و نحوه ی اتصال آنان را کنترل کنید. البته، هیچ چیز نمی تواند جای پدر و مادر مسوول و پاسخگویی را بگیرد که فرزندان خود را در زمانی که آنلاین هستند مراقبت می کند.

9. مودم را خاموش کنید: وقتی که نیازی به اینترنت ندارید بهتر است وای – فای دستگاه خود و مودم را خاموش نگه دارید.

10. از روش های پیشرفته ی جستجو استفاده کنید: با استفاده از جستجوی پیشرفته و ابزار جستجو می توانید کلماتی که می خواهید حتماً در نتیجه ی جستجو به کار رفته باشد، بازه ی زمانی و مکانی انتشار مطلب، جستجوی یک فرمت خاص (مثلاً فایل pdf) یا جستجو در یک سایت مشخص و ... را تعیین کنید.

 

رسانه های اجتماعی

1. انواع رسانه های اجتماعی را بشناسید و از هریک متناسب با ویژگی های ان استفاده نمایید: قرار نیست در همه ی انواع رسانه های اجتماعی را بشناسید و از رهیک متناسب با ویژگی های آن استفاده نمایید. قرار نیست در همه ی انواع رسانه های اجتماعی عضویت داشته باشیم بلکه باید بر اساس نیاز خود و متناسب با ویژگی های رسانه های اجتماعی به فعالیت و تعامل با دیگران بپردازیم.

2. امنیت اطلاعات را جدی بگیرید: در انتخاب شرکت های بیگانه و استفاده از خدمات آن ها، محرمانگی و امنیت اطلاعات شخصی مان را جدی بیگیریم.

3. آداب معاشرت مجازی داشته باشید: درست است که در فضای مجازی، ارتباط رو در رو و مستقیم با کاربران نداریم اما نباید فراموش کنیم که بسیاری از هنجارها و آداب معاشرت در فضای حقیقی کماکان در ارتباط مجازی هم پابرجاست.

4. دردنیای بی جسمی مراقبت سوء تفاهم ها باشید: در دنیای بی جسمی بار اصلی انتقال مفاهیم از طریق کلمات است و دیگر حرکات جسمانی و لحن صدا چندان تعیین کننده نیستند. همین مسئله ممکن است باعث سوء تفاهم در درک معنای کلمات توسط مخاطبین با سن و سواد و میزان اطلاعات عمومی متفاوت شود.

5. جای خودتان را وری نردبان تعیین کنید: در رسانه های اجتماعی ما با انواع مختلفی از مخاطبان یا به عبارت بهتر کاربران مواجه هستیم که بر حسب سطح و نوع فعالیت شان در شش پله از نردبان رسانه ها دسته بندی شده اند. این شش پله از بالاترین سح به ترتیب عبارتند از: تولید کنندگان (Creators)، منتقدان(Criltics)، گردآورندگان (Collectors)، پیوستگان (Joiners)، تماشاگران (Spectators) و غیرفعالان(Inactives).

6. به هر کسی اعتماد نکنید: برای اعتماد و دوستی در فضای مجازی وسواس به خرج دهید همان طور که در فضای مجازی حقیقی این کار ار می کنیدد و حتی بیشتر!

7. در انتخاب گزینه های ایرانی شک نکنید: امروزه جایگزین های خوبی برای انواع رسانه های اجتماعی توسط جوانان خوش فکر کشورمان طراحی و اجرا شده که هم نیاز کاربران را به خوبی برطرف می کند و هم خیالمان از امنیت و سلامت اخلاقی این شبکه ها راحت تر است.

8. در ارتباط، انتشار و اشتراک تقوای رسانه ای را رعایت کنید: به خاطر بسپارید عالم مجازی هم محضر خداست و فردای قیامت باید برای تمام حرکات و سکنات خود در این فضا هم جواب پس بدهیم...

9. مراقب مغالطات رسانه ای باشید: حجم بالای اطلاعاتی که از هر سو و با قالب های جذاب و متنوع به سمت ما روانه می شود ممکن است گارد ما را در مقابل پیام های رسانه ای باز کند و به راحتی در برابر محتواهای فریبنده و مغالطه آمیز اقناع شویم.

تنها به آموختن و به کارگیری «منطق و تفکر انتقادی» و همچنین آشنایی با تکنیک های اقناع مخاطب است که می توانیم گلیم خود را از آب گل الود رسانه های اجتماعی بیرون بکشیم و در سیل شایعات و جوسازی ها و شبهات غرق نشویم.

10. اضافه بار ممنوع: به یاد داشته باشید شما وقت محدودی برای استفاده از رسانه ها دارید و قرار نیست حجم بالای اطلاعات موجود در یک رسانه یا جذابیت های آن رسانه استفاده کنید. تنها با اتخاذ یک رژیم مناسب مصرف رسانه ای درباره ی شبکه های اجتماعی و دیگر رسانه هاست که می توانیم اطلاعات مفید و کاربردی را آن هم بدون اضطراب اطلاعاتی دریافت کنیم.

رسانه های اجتماعی به طور کلی به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

الف) رسانه های اجتماعی انتشار  محور

ب) رسانه های اجتماعی گفتگو محور

ج) رسانه های اجتماعی اشتراک محور

د) رسانه های اجتماعی شبکه محور

 

تلفن همراه

1. تلفن همراه جزئی از زندگی ماست: همیشه همراه بودن و کاربرد های متنوع، این ابزار را به رسانه ای قدرتمند بدل کرده مه آرام دارد جای دیگر رسانه ها در هرم مصرف رسانه ای جامعه را می گیرد و به جزئی ضروری و جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل می شود.

2. تلفن همراه، فقط تلفن نیست: در حال فناوری های ارتباطات سیار چندین دستگاه جمع کرده اند و تلفن همراه تبدیل به رسانه ای همه کاره شده که چندین رسانه مثل رادیو، موسیقی، عکس، فیلم، بازی، اینترنت و رسانه های اجتماعی را درون خود جا داده است.

3. تلفن همراه، تلفن «همراه» است: به کمک تلفن همراه می توانیم با هر کس در هر جا و در هر زمانی ارتباط برقرار کنیم. تلفن همراه جزئی از حافظه ی فردی ما شده است و می توانیم برخی از امور مدیریتی و کار های روز مره مان را به آن بسپاریم.

4. مراقب امواج مزاحم باشید: برای اینکه از اثرات زیان بار تلفن همراه در امان بمانید به میزان ای. ای. آر آن توجه کرده و سعی کنید تلفن همراه را از بدن خود و عزیزانتان دور نگه دارید.

5. اسیر برند نشوید: در انتخاب نوع تلفن همراه خود تنها به مارک و تبلیغات توجه نکنید.

6. همیشه در دسترس نباشید:اگر سکان مدیریت استفاده از رسانه تلفن همراه را به دست نگیریم به جای کاربر تلفن همراه به کارگر آن تبدیل می شویم و مدام گوش به «زنگ» دستورات مختلف آن خواهیم بود.

7. هزینه های خود را مدیریت کنید: برای انتخاب بسته های صحیح و مدیریت مصرف لازم است تلقی درستی از میزان و نوع استفاده خود داشته باشید. یک هفته ریز استفاده خود از تلفن همراه را زیر نظر گرفته و یادداشت کنید. پس از آن می توانید با انتخاب خدمات مناسب با نیاز خود در هزینه صرفه جویی کنید.

8. مراقب کیف پولتان باشید! محتویات یک تلفن هوشمند ممکن است ارزش بسیار بیشتری از محتویات کیف پول ما داشته باشند و به همین دلیل سرقت و سوء استفاده از محتویات تلفن همراه امنیت شخصی ما را بیشتر از سرقت کیف پولمان تهدید می کنند.

9. آداب معاشرت تلفنی را رعایت کنید: در ارتباط تلفنی ما به طور رو در رو و فیزیکی با مخاطبمان در تماس نیستم اما این مسئله لزوم رعایت آداب مکالمه را نفی نمی کند.

10. یک روز بدون موبایل زندگی کنید: حضور همیشگی رسانه جایی برای «خلوت» باقی نگذاشته است. خلوتی که قرار بود فرصتی برای آرامش و تامل و تکفر انسان در احوالات خودش باشد. مجالی که فرد در تنهایی شخصی خود به وجدان و فطرتش مراجعه کند و به مرور و قضاوت درباره افمار و رفتارش بپردازد. برای در امان ماندن از این آسیب ها سعی کنید یک روز در ماه را به زندگی بدون تلفن همراه اختصاص دهید.

آیین رسانه مدرن تا خصوصی ترین بخش ها و لحظه های زندگی ما نفوذ کرده و این شاید بزرگترین خیانت رسانه ها به بشر امروزی است، چرا که حضور همیشگی رسانه جایی برای «خلوت» باقی نگذاشته است.

 خلوتی که قرار بود فرصتی برای آرامش و تامل و تفکر انسان در احوالات خودش باشد. مجالی که فرد در تنهایی شخصی خود به وجدان و فطرتش مراجعه کند و به محاسبه افکار و رفتارش بپردازد.

 

سبک زندگی

1. چگونه زندگی کنیم: سبک زندگی به زبان ساده یعنی «الگوی عمل» هایی که ما در افعال و رفتار روز مره مان از آن ها پیروی می کنیم. رسانه ها با ارائه طیف متنوعی از سبک های زندگی، قدرت انتخاب مخاطب را بالا می برد.

2.alaki-masalan-man-kgarejiam: رسانه ها یکی از عناصر تعیین کننده زبان هر جامعه هستند. ظهور رسانه های جدید منجر به پویایی بیشتر زبان و البته تغییر در نحوه ساخت کلمات شده است.

3. خوشبختی یعنی مصرف: تبلیغات به صورت های مستقیم و غیر مستقیم موجب ترویج فرهنگ مصرف زدگی و تجمل گرایی می شوند.

4. رابطه از راه دور: رسانه ها روابط بین انسان ها را نیز تغییر داده اند. ورود تلویزیون و بعد ها رایانه و اینترنت به خانه ها منجر به کاهش میزان تمایل رودرو بین اعضای خانواده شده است.

5. دور دنیا در خانه: از یک سو رسانه های جدید امکان دور کردن و مدیریت مسائل شغلی از راه دور را فراهم ساخته و از سوی دیگر مرز بین کار و تفریح را کم رنگ کرده اند.

6. ستاره شناسی خود را تقویت کنید: تاثیر ستاره ها در بین مردم تنها به حوزه تخصصی خودشان محدود نمی شود و این اشخاص در نقش الگوهایی برای سبک زندگی مطرح می شوند که در نحوه پوشش، معاشرت، تفریح و مصرف نیز به مخاطبان خود به خصوص نسل جوان الگو می دهند.

7. همان گونه می اندیشیم که زندگی می کنیم: فردی که یک سبک زندگی به خصوص را انتخاب می کنند ممکن است طلاعی از اندیشه و رای آن سبک نداشته باشد، اما با گذشت زمان افکار وی نیز در جهت همان سبک زندگی تغییر می کند.

8. رسانه ها برای ما یا ما برای رسانه ها: اگر در مقابل رسانه ها سپر بیندازیم و بی هدف و بی سواد با آن ها برخورد کنیم رسانه ها با جهت دهی افمار ئ اعمال ما بر ما مسلط خواهند شد.

9. خلوت را از دست ندهید:

سعی کنید در روز وقت ثابت و مشخصی را – مثلا قبل از خواب – به خلوت اختصاص دهید و در آن زمان تمام رسانه ها را از خود دور کرده و خاموش کنید.

10. دو برابر مسئولید: اگر بتوانید پیام درست و مناسب را از طریق رسانه ها به دیگران برسانید و با این کار در جهت گسترش انسانیت و معنویت گامی بردارید و این کار را نکنید دو برابر مسئولید!

 

تبلیغات

1. تبلیغات فقط تجاری نیست: تبلیغات تجاری، فرهنگی و سیاسی از انواع تبلیغات هستند که اگر چه از روش های نسبتا مشابه در حذب مخاطب استفاده می کنند اما در هدف متفاوت هستند.

2. به تبلیغات پنهان دقیت کنید: در این گونه از تبلیغات آگهی دهنده پیام خود را در ضمن یک فرصت یا فعالیت غیر تبلیغاتی به اطلاع مخاطبان می رساند به نحوی که اکثر مخاطبان تبلیغی  بودن پیام را نتوجه نمی شوند.

3. دوباره ببینید: یکی دیگر از خصوصیاتی که موجب می شود پیام رسانه ای اثر ماندگاری بر مخاطب داشته باشد تکرار پذیری پیام است.

4. از موسیقی غافل نشوید: ترکیب پیام های تبلیغی با موسیقی منجر به انتقال بخش های احساسی و منطقی به شنونده می شود. گوینده حقایق منطقی را می گویند و موسیقی احساس را منتقل می کند.

5. زود باور نباشید: مخاطبانی که مکررا در معرض پیام های تبلیغاتی قرار می گیرند واکنش یکسانی نشان نمی دهند عده کمی اندکی پس از مشاهده اولین تبلیغ یک کالا، پیام آن را می پذیرند و از آن پیروی می کنند، اما به مرور تعداد پذیرندگان بیشتر می شنوند و دیگران هم تحت تاثیر آن تبلیغ را باور می کنند.

6. لیست خرید داشته باشید: برخی از ما حتی زمانی که به قصد خرید یک جنس خاص به بازار می رویم طعمه جاذبه فروشگاه ها و تبلیغات شده و با انبوهی از خرید های غیر ضروری به منزل باز می گردیم. برای اینکه دچار این مساله نشوید لیست خرید تهیه کنید.

7. گول کلمات اثر بخش را نخورید: بسیاری از تبلیغات از کلمات و جملات مبهم و پرآب و تاب استفاده می کنند و موجب فریب ذهنی مخاطب و نتیجه گیری نادرست وی می شوند.

8. ستاره هایی که گنجشک رنگ می کنند: ستاره ها چهره های مشهوری هستند که به واسطه رسانه ها محبوبیت مردمی پیدا کرده اند و بسیاری از طرفدارانشان سعی می کنند از آن ها تبعیت و تقلید کنند.

9. چه کسی بگوید تا شما باور کنید:همیشه هم ستارگان مشهور سوژه تبلیغ نیستند و آگهی دهندگان بسته به موضوع آگهی، از قشرهای دیگری استفاده می کنند که نزد مردم اعتبار دارند.

10. خلاقیت حرف اول را می زند: ارایه پیام تبلیغی در لحظه ای که انتظارش را نداریم پا به روشی که انتظارش را نداریم اثر بیشتری خواهد داشت.

تبلیغات تجاری

رایج ترین گونه تبلیغاتی است که همه ما همه روزه در سطح شهر، تلویزیون، روزنامه، مجلات و... شاهد آن هستیم. هدف اصلی تبلیغات تجاری اقناع مخاطب برای خرید یک محصول یا استفاده از خدمات تجاری است.

 

اخلاق رسانه ای

1)دور زدن ممنوع: برای دور زدن قواعد و قوانین باید حتما دلایل محکم و محکمه پسندی داشت، دلایلی که هم در محکمه وجدان و هم در دادگاه حقوقی، قابل استناد و پذیرش باشند.

2. عالم مجازی هم محضر خداست: برخی از ما در فضای واقعی به خاطر ترس از رسوایی یا رودربایسی با دیگران از انجام بعضی کارها صرف نظر می کنیم، اما در فضای مجازی با فرض اینکه کسی ما را نمی بیند یا نمی شناسد خط قرمز ها را زیر پا می گذاریم.

3. شکاف نسلی را تشدید نکنید: اگر شخص دیگری مثل شما از چند و جچون کار کردن با تلفن هوشمند یا رایانه آگاه نبود او را تحقیر یا مسخره نکنید.

4. نترسی: هر چقدر هم بیراهه ها زیاد باشند را یکی است و آن راه «تقوا» ست یعنی: انجام واجب و پرهیز از حرام.

5. گناه، گناه است:مواظب باشیم که مرز بین «ضرورت» و «توجیه» را بی خودی «توجیه» نکنیم!

6. گناه، فقط اون گناهه نیست: اگر در مواجهه با رسانه خود را از برخی آسیب های اخلاقی خاص حفظ کرده اید فکر نکنید دیگر کار تمام شده و وسط بهشت هستند.

7. معتاد نشوید و تهمت معتادشدن هم به یکدیگر نزنید: اگر به قدری درگیر رسانه ها شده اید که از رسیدگی به عزیزان و خانواده تان بازمانده اید یا در انجام وظایف تحصیلی و شغلی خود به مشکل برخورده اید احتمالا به یک یا چند رسانه اعتیاد دارید!

8. همین جوری تجویز نکنید: ممکن است برخی از محتواهای رسانه ای برای شخص شما بی ضرر و بی خطر باشند. اما این دلیل نمی شود که همان محتوا برای هم مناسب باشد. در توصیه های رسانه ای خود محدودیت هایی نظیر سن، جنسیت، میزان تحصیلات، سواد رسانه ای و ... را در مخاطب خود در نظر بگیرید.

9. اسراف نکنید: هیچ لزومی ندارد که حتما از همه رسانه ها استفاده کنید و در مورد همه چیز بدانید.

10. دو برابر مسئولید:اگر بتوانید پیام درست و مناسب را از طریق رسانه ها به دیگران برسانید و با این کار در جهت گسترش انسانیت و معنویت گامی بردارید و این کار را نکنید دو برابر مسئولید!

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی